Тепер, коли штучний інтелект більше не майбутнє, а реальність, нам украй важливо навчитися використовувати його із користю та продуктивно співіснувати. Тим паче, що зараз він входить буквально у всі сфери нашого життя: все більше компаній інтегрують ШІ у свої продукти, зокрема для модерування контенту, виконання простих завдань та спілкування з клієнтами. Серед задач, які має розв'язати штучний інтелект, зокрема і розпізнавання дезінформації. Проте водночас саме ШІ генерує безліч не надто достовірного контенту та дозволяє створювати більше продумані та правдоподібні фейки. Як цьому протидіяти? Звісно, за допомогою критичного мислення!
Критичне мислення – це аналіз інформації та ухвалення рішень на основі доказів і логіки. Ця навичка є унікальною для людини, ШІ, як би не хотів, мислити критично не вміє. І саме в цьому полягає наша беззаперечна перевага над ним. Тож одне з найважливіших завдань – навчити учнів критично мислити. Як саме? На допомогу прийдуть перевірені часом методи та прийоми.
Проєктне навчання
Робота над проєктом, виконання якого потребує ретельного дослідження теми та глибого аналізу – чудовий спосіб розвивати критичне мислення. Пошук інформації в різних джерелах, оцінка достовірності та надійності даних, синтез інформації – всі ці елементи роботи над проєктом допомагають розвивати критичне мислення.
Запропонуйте дітям виконати проєкт, присвячений штучному інтелекту: «Штучний інтелект: історія появи, розвитку та сучасність». Школярі мають зібрати якомога більше інформації про ШІ, про дослідження, які передували його появі, про надії, пов'язані з ним тощо. А також – дослідити різні точки на зору на штучний інтелект та його подальший розвиток. Останній етап проєкту – спробувати поспілкуватися зі штучним інтелектом, наприклад, через чат «На Урок», та запитати в нього, як і звідки він з'явився та як планує розвиватися надалі.
Також можна виконати проєкт, присвячений фейкам та дезінформації. Запропонуйте дітям, використовуючи штучний інтелект, створити фейкову новину. Наскільки вона буде схожою на реальну? А чим відрізнятиметься? А як зрозуміти, що перед нами саме фейк?
Використання ШІ – дійсно справжній виклик для людства, адже ми маємо повністю залучити критичне мислення, аналізуючи результат взаємодії зі штучним інтелектом. Про те, як ШІ може допомогти розвивати критичне мислення, поговоримо на вебінарі Любові Цукор «Чат "На Урок": розвиток критичного мислення учнів за допомогою штучного інтелекту». Чекаємо на вас 19 травня о 16:00!
Дискусії та дебати
Підготовка до дискусій та дебатів вимагає не лише ретельного аналізу, а й оцінки різних точок зору на конкретне питання. Обговорюючи протилежні точки зору, розглядаючи сильні та слабкі сторони аргументів опонентів, діти вчитимуться мислити конструктивно та критично, розв'язувати навіть складні проблеми. До того ж участь у дискусіях та дебатах неабияк заохочує приймати та розуміти точку зору іншої людини та, якщо вона права, змінювати свою думку.
Запропонуйте учням кілька тем для дискусії та дебатів:
- Що може зробити зі світом штучний інтелект?
- Чи може штучний інтелект замінити вчителя?
- Чим штучний інтелект схожий / відрізняється від людського?
Рольові ігри
Наприклад, «Шість капелюхів», сенс якої полягає в розгляді однієї проблемної ситуації з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати максимально повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.
Так, запропонуйте дітям подумати над тим, як та що зміниться у школі, якщо учні виконуватимуть усі завдання з допомогою штучного інтелекту. А далі починаємо приміряти капелюхи:
- Білий – аналізуємо дані про штучний інтелект та його можливості.
- Жовтий – досліджуємо всі можливі переваги заміни вчителів ШІ, робимо оптимістичний прогноз.
- Чорний – оцінюємо недоліки, ризики та загрози заміни вчителів ШІ.
- Червоний – намагаємося спрогнозувати розвиток ситуації, висловлюємо всі можливі припущення та здогадки.
- Зелений – шукаємо альтернативитакому розвитку ситуації.
- Синій – дискутуємо, підбиваємо підсумки.
Насправді штучний інтелект може допомогти привернути увагу до розвитку критичного мислення та зайвий раз продемонструвати, наскільки важливо аналізувати і перевіряти інформацію, яку ми отримуємо. Навіть якщо нам здається, що джерело даних, яке ми використовуємо, цілком надійне.
Немає коментарів:
Дописати коментар