Ви знаєте, що велика
частина постів, які ви читаєте, – проплачені, більшість цитат на демотиваторах
ніхто ніколи не говорив, Вікіпедія може брехати, купу ваших історичних знань
придумали кінорежисери, реклама часто не має позначки sponsored, а ЗМІ мають власників
зі своїми інтересами в політиції і бізнесі?
“Хто керує інформацією
– керує світом”, – кажуть на курсах комунікацій, а я кажу вам, що хто володіє
медіа гігієною, той керує своїм життям і своїм вибором.
ПРАВИЛО №1. ЩО ЗА РЕСУРС?
Перевірка ресурсів
інформації – це базове правило медіа-гігієни. Приблизно, як мити руки. Я
навіть не буду переконувати вас метафорами, що ви ж дивитеся на термін
зберігання продуктів, не п’єте оцет замість вина і не купуєте одяг, на лейблі
якого бракує літер. Просто скажу, що сучасна людина, яка не перевіряє сайти, з
яких бере інформацію, і бездумно перепощує незрозумілі фейки – це небезпека для
суспільства. Така собі абізяна з гранатою в модному прикиді і з чистими руками.
ПРАВИЛО №2. ЗАГОЛОВОК ЧИ МАНІПУЛЯЦІЯ?
Стежити за новинами,
проглядаючи заголовки – тренд, який легко пояснити і швидкістю, і об’ємом
вживання інформації щодня. Але ця звичка часто робить із вас не ніндзю
поінформованності, а тупого барана маніпуляцій. Саме заголовки, які
містять нібито суть статті, можуть або, взагалі, не відповідати її змісту, або
відображати думку, яку б ви ніколи не сформували самостійно. І найстрашніше, що
ви про це ніколи не здогадаєтеся, тому що статтю ви не прочитали.
ПРАВИЛО №3. ІСТЕРИКААААА!!!!!
У мене є особисте
правило: я не читаю постів, написаних капслоком, або постів, які мене
спонукають кудись терміново бігти і шось терміново робити (я навіть смски такі
не читаю, але не кажіть про це нікому). Адже часто саме за неймовірною
кількістю емоцій (капслоків, знаків оклику, “терміновий перепост”, “100% інфа”)
криється проста спроба поставити вас у нібито критичну ситуацію виживання, в
якій вирубається і логіка, і аналіз, і простий здоровий глузд.
ПРАВИЛО №4. ШАБЛОНИ І МЕМИ
Ви помітили, що є
статті і пости, які пишуться, ніби під копірку? Автори різні, зміст різний, але
слова і вирази настільки часто повторюються, ніби їх просто закинули в міксер і
рендомно розкидали інтернетом. Насправді, це не так: політичні й інформаційні
меми часто розробляють цілком собі розумні люди за цілком навіть нерозумні
гроші. Ці шаблони мають повторюватися настільки часто, щоб ви були впевнені, що
вони не потребують доказів. А отже і не шукали їх. “Реформи не працюють,
олігархи багатіють, ні не олігархи, а бариги, не бариги, а порохоботи, не
порохоботи – тоді зрадофіли, не зрадофіли, а ватні якісь, всім їм тиском МВФ по
зубожінню, ато порозкрадали/попродавали наше, а потім всі виїхали на заробітки,
краще б, взагалі, без держави, але не треба мені про Сомалі, про Сомалі я і сам
знаю.“
ПРАВИЛО №5. “АНОНІМНЕ ДЖЕРЕЛО”
Бачили в статтях “за
інформацією анонімного джерела…” ? Так ось, у більшості випадків цього
анонімного джерела ніколи не було, і вам тупо закинули фейк. Просто таке
словосполучення солідно звучить і має такий легенький смак конспірології, яку
ми всі любимо зі шпигунських фільмів. Замініть образ журналіста, який збирає
інформацію по крихтах, ризикуючи життям, на дядю з товстим гаманцем, якому
треба пропихнути потрібну йому інформацію, – і зразу конспірології стане менше,
а факт замість достовірного стане, в першу чергу, сумнівним.
ПРАВИЛО №6. АНТИЛОГІКА АБО ПРАВДИВА БРЕХНЯ
Коли ви нібито
залишилися один на один із фактами, радіти передчасно, тому що навіть найкращі
факти можна неправильно інтерпретувати. Людська модель мислення зазвичай є
причинно-наслідковою. Коли причина сходиться з наслідком, то ми це
називаємо чимось логічним. Логічно вдянутися тепліше, якщо на вулиці мінус
двадцять, і нелогічно, якщо плюс тридцять. Також нелогічно за мінус двадцять
випити томатний сік або за плюс тридцять пофарбувати волосся. Можна, звичайно,
але це не буде наслідком прогнозу погоди – це будуть просто не поєднані між
собою речі. І чому тоді ми так не думаємо, коли читаємо новини? Нам спокійно
можна сказати, що через зростання тарифів у нас будуть погані дороги, що
реформи мають призвести до підвищення пенсій, а людина, яка роками крала,
більше не буде через глобальне потепління або виграш у лотереї. Не ведіться!
Аналізуйте, наскільки факти пов’язані між собою, наскільки висновки збігаються
з причинами, і чи немає інших факторів і причин, які можуть впливати на
висновки.
ПРАВИЛО №7. АМНЕЗІЯ
“Я не злопам’ятна, але
пам’ять у мене хороша”, – казала мені мама, і я ніколи не сприймала це як жарт.
А ось більшість політиків – сприймають, тому що повністю впевнені в нашій з
вами амнезії. З року в рік, від виборів до виборів нам пропонують ікону
новонародженного Святого в новому костюмі і з новим шрифтом на борді. Святого
без минулорічних зашкварів, без купи брехні, без кримінального минулого і без
купи протиріч у цитатах. Кришталево чисте створіння, яке ніколи нічого такого
не говорило і не робило, а ви фсьо врьотє, тому що в цьому сезоні про це не
писали. Я особисто сприймаю впевненість у моїй амнезії – неповагою до себе, а
мій друг гугл може нагадати мені всі факти, які я аналізую, роблячи свої
висновки. Чого і вам бажаю!
Немає коментарів:
Дописати коментар